Vad hände med internationella flickdagen?

funderingar / feminism, flickdagen / Permalink / 0
Igår var det internationella flickdagen 2016, och jag kan inte låta bli att fundera över det faktum att ingen jag pratade med igår nämnde det överhuvudtaget. Men jag är inte mycket bättre själv. För hade det inte varit för det faktum att facebook erbjöd mig att lägga till en 'internationella flickdagen' symbol på min profilbild när jag kollade fb det första jag gjorde på morgonen, hade jag inte vetat om vilken dag det var. 
Det fick mig att fundera. Undrar hur mycket snack kanelbullensdag fick. Det var reportage på tv, reklam, hets om vilket kanelbullerecept som egentligen är bäst m.m. Listan kan göras lång. Jag är 100% säker på att fler människor i Sverige visste om att det var kanelbullensdag för åtta dagar sedan än att det var internationella flickdagen igår. Är inte det sjukt? 
Jag tycker inte att den fick tillräckligt med uppmärkelse helt enkelt. Det är så mycket mer som behövs göras.
Vi lever i en värld där det mest fascinerande händer: nya forskningsrör, smartphones, internet, m.m., men samtidigt tillåter världens ledare att flickor under 15 år blir bortgifta var  sjunde  sekund. 
Så jag frågar igen, vad hände med internationella flickdagen?
 
 
google107fb79d31254cdb.html
Till top